PENGENALAN
Ilmu
usul fiqh ialah ilmu yang membahaskan tentang kaedah-kaedah yang digunakan oleh
para mujtahid untuk mengeluarkan hukum syarak yang berkaitan dengan perbuatan
muakallaf daripada dalil-dalil yang tafsili. Dalam mengeluarkan hukum
syarak, para mujtahid telah berpegang kepada dua sumber hukum, iaitu sumber
hukum yang disepakati dan sumber hukum yang tidak disepakati oleh para ulama.
Sumber
hukum atau dalil perundangan ialah sumber pengambilan dalam menetapkan sesuatu
hukum syarak, sama ada ia berasaskan sumber yang disepakati oleh ulama mujtahid
ataupun sumber yang tidak disepakati oleh mereka. Sumber hukum dalam
perundangan Islam secara umumnya dapat dibahagikan kepada dua bahagian.
Dalil qatiyy ialah
dalil-dalil yang disepakati oleh para ulama iaitu
al-Quran, al-Sunnah, Ijmak dan Qiyas. Manakala
dalil zanniyy iaitu dalil-dalil yang tidak disepakati di kalangan
ulama. Antaranya ialah al-Istihsan, al-Masalih
Mursalah, al-Istihsab,, uruf.Saddu
al-zarai, qaul sahabi(fatwa sahabat).
Penulisan
ini membincangkan salah satu daripada sumber hukum yang tidak disepakati di
kalangan ulama iaitu saddu al-zarai. Perkara yang akan dibincangkan
meliputi pengertian saddu al-zarai dari segi bahasa, istilah dan
pengertian para ulama, bahagian-bahagiannya serta kehujahan
saddu al-zarai dan sebagainya.
PENGERTIAN SADDU ZARA’I
1)Dari segi bahasa
Dari
sudut bahasa saddu al-zarai terdiri daripada dua perkataan,
iaitu saddu dan al-zarai.dari sudut bahasa kalimah saddu
merupakan masdar.Perkataan saddu
beerti menutup sesuatu yang rosak.Manakala al zarai merupakan kata benda atau
isim tunggal yang beerti jalan atau wasilah dan sebab terjadinya sesuatu.Bentuk
jama’ dari perkataan al zarai adalah al dhara’i. Karena
itulah, dalam beberapa kitab usul fikih, seperti Tanqih al-Fushul fi Ulum
al-Ushul karya
al-Qarafi, istilah yang digunakan adalah sadd adz-dzara’i.
Dzari’ah berarti “jalan yang menuju kepada
sesuatu.” Ada juga yang mengkhususkan pengertian dzari’ah dengan
“sesuatu yang membawa kepada yang dilarang dan mengandung kemudaratan.” Akan
tetapi Ibn Qayyim al-Jauziyah (ahli fiqh) mengatakan bahwa pembatasan
pengertian dzari’ah kepada sesuatu yang dilarang saja tidak
tepat, karena ada juga dzari’ah yang bertujuan kepada yang
dianjurkan.[1] Oleh
sebab itu, menurutnya pengertian dzari’ah lebih baik
dikemukakan yang bersifat umum , sehingga dzari’ah itu
mengandung dua pengertian, yaitu: yang dilarang (sadd al-dzariah) dan
yang dituntut untuk dilaksanakan (fath al-dzari’ah).Pada awalnya, kata adz-adzari’ah dipergunakan untuk unta yang
dipergunakan orang Arab dalam berburu. Si unta dilepaskan oleh sang pemburu
agar bisa mendekati binatang liar yang sedang diburu. Sang pemburu berlindung
di samping unta agar tak terlihat oleh binatang yang diburu. Ketika unta sudah
dekat dengan binatang yang diburu, sang pemburu pun melepaskan panahnya. Karena
itulah, menurut Ibn al-A’rabi, kata adz-dzari’ah kemudian digunakan sebagai metafora terhadap segala sesuatu
yang mendekatkan kepada sesuatu yang lain.
2)Dari segi istilah
Dari sudut
istilah ialah mencegah sesuatu perkara yang boleh membawa kearah kerosakan dan
bahaya. Sebagai contoh melihat aurat ajnabi diharamkan. Ia perlu
dicegah kerana perbuatan tersebut membuka laluan kearah zina.
Menghalang
perkara harus yang boleh membawa kepada perkara haram. Iaitu sesuatu perkara
yang tidak dilarang di dalamnya, tetapi ia dikhuatiri akan menjurus kepada
sesuatu yang tertegah jika dilakukan.
Maka maksud saddu al-zarai’dalam konsep dalil perundangan mencegah
atau menyekat jalan yang membawa kepada kerosakan. Perbuatan-perbuatan yang
membawa kepada berlakunya kerosakan sama ada ianya haram dari segi zatnya
ataupun harus. Adapun perbuatan yang haram dari segi zatnya tidak menjadi
perselisihan dalam kalangan ulama dari sudut ianya dicegah daripada
melakukannya[2].
Ibnul Qayyim dan Imam Al-Qarafi menyatakan
bahwa Dzari’ah itu ada kalanya dilarang yang disebut Saddus Dzari’ah, dan ada
kalanya dianjurkan bahkan diwajibkan yang disebut fath ad-dzari’ah. Seperti
meninggalkan segala aktivitas untuk melaksanakan shalat jum’at yang hukumnya
wajib. Tetapi Wahbah Al-Juhaili berbeza pendapat dengan Ibnul qayyim. Dia menyatakan bahwa meninggalkan
kegiatan tersebut tidak termasuk kedalam dzari’ah tetapi dikategorikan sebagai
muqaddimah (pendahuluan) dari suatu perbuatan.
Menurut al-Qarafi, sadd adz-dzari’ah adalah memotong jalan
kerusakan (mafsadah) sebagai
cara untuk menghindari kerusakan tersebut. Meski suatu perbuatan bebas dari
unsur kerusakan (mafsadah), namun
jika perbuatan itu merupakan jalan atau sarana terjadi suatu kerusakan (mafsadah), maka kita harus mencegah perbuatan
tersebut. Dengan ungkapan yang senada, menurut asy-Syaukani, adz-dzari’ah adalah masalah atau perkara yang
pada lahirnya dibolehkan namun akan mengantarkan kepada perbuatan yang
dilarang (al-mahzhur).
Dari berbagai pandangan di atas, bisa dipahami
bahwa sadd
adz-dzari’ah adalah
menetapkan hukum larangan atas suatu perbuatan tertentu yang pada dasarnya
diperbolehkan maupun dilarang untuk mencegah terjadinya perbuatan lain yang
dilarang.
HUJAH ULAMA
MENGENAI SADDU ZARA’I
Para ulama yang mengharuskan perkara-perkara yang
jarang membawa kepada keburukan kerana ia member manfaat kepada manusia lebih
baik dari kemudaratan. Oleh itu, seseorang harus menanam anggur selagi mana dia
tidak menjualnya kepada pembuat arak. Para ulama juga bersepakat
menerima saddu al-zarai dalam mengharamkan perkara-perkara yang pasti
atau lebih baik mendatangkan keburukan berbanding kebaikan. Namun, para ulama
berbeza pendapat dalam penggunaan saddu al-zarai bagi perkara-perkara
yang berkemungkinan boleh membawa kepada keburukan seperti jual beli secara
bertangguh.
Para ulama mazhab maliki dan hanbali menerima saddu
al-zarai dan mereka menghukum batal jual beli secara bertangguh. Para
ulama mazhab Hanafi dan Syafie pula menolak saddu al-zarai dan mereka
menghukumkan sah jual beli tersebut.
v Ulama yang menerima
Golongan yang menerima iaitu mazhab maliki,
imam Ahmad dan Hanbali. Hujah mereka ialah sekiranya sesuatu perbuatan itu
kemungkinan membawa kepada sedikit kerosakan maka ianya tidak ditegah untuk
melakukanya. Perkara yang dibincangkan ialah sekiranya kemungkinan besar ia
mendatangkan kemudaratan dan kerosakan sahaja yang ditegah. Ini kerana
sangkaann yang kuat itu disamakan kedudukannya dengan keyakinan yang pasti.
Contohnya, perkhabaran yang dibawa oleh seseorang saksi diterima sekalipun
disana kemungkinan berlalunya penipuan dan pendustaan. Hukum ini disyariatkan
adalah untuk merealisasikan kepentingan. Jadi konsep ini melihat kepada mudarat
dan kesan baiknya. Jadi mana yang lebih utama, itu yang didahulukan.
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًابِغَيْرِ عِلْمٍ
Terjemahan : Dan janganlah kamu memaki
sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan
memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan.[3]
v Ulama yang menolak.
Golongan
yang menolak iaitu ulama Syafie dan Zahiri. Alasan mereka ialah suatu perbuatan
itu selagi mana ia diharuskan, maka ia tidak ditegah kerana terdapat
kemungkinan-kemungkinan yang ianya membawa kerosakan. Kemungkinan-kemungkinan
ini kadang-kadang terhasil dan kadang-kadang tidak. Jadi ianya hanya sangkaan
sahaja.[4]Contohnya
seperti penolakan kalangan az-Zhahiri dalam
penggunaan sadd adz-dzariah adalah ketika Ibnu Hazm begitu keras
menentang ulama Hanafi dan Maliki yang mengharamkan perkawinan bagi lelaki yang
sedang dalam keadaan sakit teruk
hingga dikhawatirkan meninggal. Bagi kalangan Hanafi dan Maliki, perkawinan itu
akan boleh menjadi jalan (dzari’ah) bagi wanita untuk sekadar
mendapatkan warisan dan menghalangi ahli waris lain yang lebih berhak. Namun
bagi Ibnu Hazm, pelarangan menikah itu jelas-jelas mengharamkan sesuatu yang
jelas-jelas halal. Betapapun menikah dan mendapatkan warisan karena hubungan
perkawinan adalah sesuatu yang halal.
Meskipun
terdapat ketidaksepakatan ulama dalam penggunaan sadd adz-dzari’ah, namun
secara umum mereka menggunakannya dalam banyak kasus. Sebagaimana yang
diungkapkan oleh Wahbah az-Zuhaili, kontroversi di kalangan empat mazhab:
Hanafi, Maliki, Syafi’i, dan Hambali, hanya berpusat pada satu kasus, yaitu
jual beli kredit. Selain kasus itu, para ulama empat mazhab banyak
menggunakan sadd adz-dzari’ah dalam menetapkan berbagai hukum
tertentu.
Adapun
tentang mazhab Zhahiri yang menolak mentah-mentah sadd
adz-dzari’ah, hal itu karena mereka memang sangat berpegang teguh pada
prinsip berpegang kepada Kitabullah dan Sunah. Dengan kata lain, semua
perbuatan harus diputuskan
berdasarkan zhahir nash dan zhahir perbuatan. Namun
tentu terlalu berpegang secara tekstual kepada tekstual nash juga
bisa berbahaya. Hal itu karena sikap demikian justru bisa mengabaikan tujuan
syariah untuk menghindari mafsadah dan
meraih mashalahah. Jika memang mafsadah jelas-jelas bisa
terjadi, apalagi jika telah melewati penelitian ilmiah yang akurat,
maka sadd adz-dzari’ah adalah sebuah metode hukum yang perlu
dilakukan.
DALIL-DALIL YANG
MENERIMA SADDU ZARA’I
DALIL DARI AL QURAN
Terdapat banyak ayat al-Quran menunjukkan saddu zara’i sebagai hujah yang diambil kira dalam mengisbatkan sesuatu hukum. Antaranya: Maksudnya: Wahai Adam! Tinggallah
engkau dan isterimu dalam syurga, dan makanlah dari makanannya sepuas-puasnya
apa sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini, (jika kamu
menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang zalim[5]. Ayat ini menerangkan bahawa Allah melarang Adam dan Hawa daripada mendekati pokok
tersebut dengan lafaz (ولا تقربا) sedangkan maksud sebenar daripada larangannyat ini adalah memakan buah daripada pohon tersebut. Lafaz ini menunjukkan bahawa
larangan Allah itu mendekati pohon tersebut adalah sebagai langkah saddu
dzaraa’ic.
Antara
nas al-Quran lain yang menunjukkan saddu dzaraa’ic diterima sebagai hujah ialah
berdasarkan firman Allah:Maksudnya:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Janganlah kamu bertanyakan (kepada Nabi) perkara-perkara yang jika diterangkan
kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika
diturunkan al-Quran, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan
(kamu) dari (kesalahan bertanyakan) perkara-perkara itu (yang tidak dinyatakan
di dalam al-Quran); kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyabar[6]. Ayat ini menerangkan bahawa Allah
melarang orang-orang beriman daripada bertanya kerana dengan pertanyaan
tersebut dikhuatiri akan menyusahkan orang yang bertanya dan umat Islam yang
lain. Bertanya itu hukumnya adalah harus, tetapi apabila ia seringkali menyusahkan,
maka ia menjadi haram. Oleh
itu, larangan ini adalah sebagai langkah
saddu zara’i.
DALIL
DARI AS SUNNAH
Para ulama telah
mengisbatkan tentang saddu zara’i
sebagai satu hujah berdasarkan kepada puluhan hadis Nabi (s.a.w). Antaranya:
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع واضربوهم عليها وهم أبناء عشر وفرقوا بينهم في المضاجع
Maksudnya: Suruhlah
anak-anakmu mendirikan solat sewaktu mereka berumur tujuh tahun, dan pukullah
mereka sekiranya mereka meninggalkannya sewaktu berumur sepuluh tahun,
dan asingkanlah tempat tidur mereka. Hadis ini menjelaskan Nabi Muhammad
memerintah umat Islam agar mengasingkan tempat tidur anak lelaki dan anak
perempuan. Hal ini kerana, kadangkala tidur bersama di antara anak lelaki dan
perempuan memberi ruang kepada syaitan untuk mempengaruhi mereka agar berzina.
Walaupun tidak berlaku hubungan seks tetapi besar kemungkinan ia membawa ke
arah mafsadah lebih-lebih lagi waktu tidur itu panjang.
DALIL
DARI AL IJMAK
Banyak
permasalahan yang timbul pada zaman para Sahabat telah diselesaikan dengan
kesepakatan mereka berdasarkan kepada saddu dzaraa’ic. Sebagai contoh peristiwa
pengumpulan al-Quran dalam satu mushaf. Pada zaman Saidina Uthman, ayat-ayat
al-Quran yang tertulis pada tulang-tulang, batu-batu, kulit-kulit binatang dan
pelepah-pelepah tamar telah dikumpulkan dan disalin semula menjadi satu mushaf
al-Quran. Selepas ayat al-Quran itu disalin semula dalam satu mushaf, ayat-ayat
al-Quran pada tulang-tulang, batu-batu, kulit-kulit binatang dan pelepah-pelepah
tamar telah dibakar. Ini bertujuan agar tidak berlaku perselisihan bacaan
antara masyarakat Islam ketika itu. Oleh itu, saddu dzaraa’ic merupakan langkah
untuk menghalang daripada berlaku perselisihan bacaan.
DALIL
DARI AKAL
Jika Allah mengharamkan sesuatu
perkara, maka jalan serta penyebabnya turut dilarang dan diharamkan sebagai
langkah berhati-hati agar ia tidak dilakukan. Sekiranya jalan ke arah perkara
haram diharuskan, ini menimbulkan percanggahan dengan pengharaman tersebut dan
seolah-olah pada masa yang sama membuka ruang kepada seseorang untuk
melakukannya. Contohnya jika doktor ingin menyekat sesuatu penyakit daripada
terus merebak, mereka akan melarang pesakit daripada melakukan perkara yang
dianggap sebagai punca yang boleh menyebabkan penyakit tersebut berlaku.
Sekiranya tidak, ia akan merosakkan segala jenis rawatan yang diberikan. Oleh
itu, setiap perkara yang diharuskan oleh Allah maka, jalan untuk
melaksanakannnya juga diharuskan.
SYARAT-SYARAT SADDU AL-ZARAI
Ulama menggariskan panduan yang
menjadi syarat serta cirri-ciri untuk mengenali juga menentukan sesuatu itu
sebagai saddu al-zarai.
a. Perbuatan yang dibenarkan
asalnya, tetapi boleh membawa kepada kerosakan, seperti mencela tuhan sembahan
orang kafir. Ia perlu dicegah atau ditutup agar tidak membuka ruang bagi
orang kafir mencela Allah.
b. Kerosakan
daripada perbuatan tersebut lebih jelas berbanding kemaslahatan, contohnya
menjual senjata dalam tempoh genjatan senjatan atau darurat.
c. Kebarangkalian
kerosakan daripada perbuatan sama tahap dengan kebaikan. Dimana membendung
kerosakan diutamakan. Contohnya menyembur racun serangga pada waktu buah-buah
telah sampai masanya untuk dipetik dan hendak dijual, kerana dibimbangi
keracunan tersebut terdedah kepada kesihatan pembeli.
DALIL DALIL YANG MENOLAK SADDU ZARA’I
Selain itu, terdapat dalil yang
menolak saddu dzaraa’ic sebagai hujah. Ibn Hazm serta pengikutnya daripada
mazhab al-Zahiri telah menggunakan dalil-dalil daripada al-Quran, al-Sunnah,
dan akal dalam menolak saddu dzaraa’ic sebagai satu hujah.
DALIL
TOLAKAN DARI AL QURAN
Firman Allah: Maksudnya:” Dan janganlah kamu
berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu, ini halal dan ini
haram, untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah, sesungguhnya
orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya”[7]. Firman Allah: Maksudnya: “Katakanlah (kepada kaum yang mengada-adakan
sesuatu hukum), sudahkah kamu nampak baik-buruknya sesuatu yang diturunkan
Allah untuk manfaat kamu itu sehingga dapat kamu jadikan sebahagian daripadanya
haram, dan sebahagian lagi halal? Katakanlah lagi (kepada mereka), adakah Allah
izinkan bagi kamu berbuat demikian, atau kamu hanya mengada-adakan secara dusta
terhadap Allah?”[8]. Ibn Hazm menyatakan kedua-dua ayat tersebut menunjukkan sesiapa
yang menghalalkan atau mengharamkan sesuatu dengan tidak bersumberkan daripada
Allah, maka dia telah melakukan pembohongan terhadap Allah. Umat Islam
seharusnya yakin bahawa Allah menghalalkan segala ciptaanNya kecuali dalam
beberapa perkara yang dijelaskan pengharamannya. Berdasarkan kepada dua nas di
atas, sesuatu pandangan mesti berdasarkan kepada keyakinan dan bukan andaian.
Oleh itu, tidak boleh mengandaikan sesuatu perkara itu menjadi harus atau
haram. justeru, saddu dzaraa’ic yang berdasarkan kepada andaian sesuatu yang harus
akan bertukar menjadi mafsadah ditolak.
DALIL
PENOLAKAN DARI AS SUNNAH
Antara hadis sahih yang yang
menolak saddu zara’i ialah seperti berikut:
أنه شكي إليه الرجل يخيل إليه أنه يجد الشيء في الصلاة أو في المسجد. فقال: لا ينصرف حتى يسمع صوتا أو يجد ريحا
Maksudnya: “Seorang lelaki mengadu kepada
Rasulullah bahawa dia berasa sesuatu (hadas) sewaktu di dalam solat. Kata
Rasulullah, jangan tinggal (keluar) solatnya sehingga dia mendengar bunyi atau
menghidu bau.” Hadis ini menerangkan bahawa Nabi Muhammad
memerintahkan sesiapa yang berasa ragu-ragu sama ada berhadas atau tidak
sewaktu menunaikan solat supaya menjauhi perasaan tersebut. Individu tersebut
hendaklah meneruskan solat sehingga ia benar-benar pasti mendengar bunyi atau
terhidu bau. Dengan ini terbukti bahawa menghasilkan hukum atas dasar sesuatu
yang diragui adalah tidak boleh. Oleh itu, saddu zara’I yang bukan pasti berlaku dan hanya sekadar
andaian adalah ditolak.
DALIL
PENOLAKAN DARI AKAL
Beramal dengan saddu zara’i sama seperti beramal dengan perkara zann
(perkara yang diragui) kerana ia tidak mempunyai asas dalil yang khusus
daripada al-Quran, al-Sunnah dan al-qiyas. Terdapat perselisihan pendapat
antara para ulama berkaitan sumber ini kerana ia sekadar dalil zaniyy. Oleh
itu, segala amalan berdasarkan kepada zann yang tidak mempunyai dalil, di
samping ia masih dipertikaikan, maka amalan tersebut adalah amalan yang batil.
Hakikatnya, pengistinbatan hukum berdalilkan saddu dzaraa’ic yang bersifat
zann, serta beramal dengannya adalah salah. Ibn Hazm (r.h) menyatakan dengan
maksud: Sesiapa yang menghukum atas alasan “berjaga-jaga” dengan tidak meyakini
perkara tersebut, maka dia telah menghukum dengan zann iaitu dia melakukan
demikian semata-mata berdasarkan kepada penipuan dan kebatilan. Perbuatan ini
dilarang sama sekali kerana ia adalah hukuman dengan hawa nafsu serta jauh
daripada kebenaran.
JENIS JENIS SADDU
ZARA’I
Jenis-jenis saddu zara’i terbahagi kepada 4 bahagian:-
Ø Yang pasti membawa kemudaratan
1.
Minum arak.Ia
diharamkan kerana boleh menyebabkan hilangnya kewarasan akal seseorang itu
2.
Zina.Ia
diharamkan kerana menyebabkan bercampur nasab keturunan serta merosakkan
sesebuah institusi kekeluargaan.
3.
Membuat lobang
pada tempat laluan orang ramai.Ia diharamkan serta perlu dicegah kerana pasti
membahayakan.
4.
Mencela
sembahan orang kafir.Ia ditegah kerana boleh menyebabkan mereka mencela ALLAH.
Ø Dugaan kuat membawa kemudaratan.
1.
Sewa rumah
kepada pelacur.Ia ditegah kerana besar kemungkinan akan menggunakannya sebagai
pusat maksiat.
2.
Menjual anggur
kepada pembuat arak.
3.
Perkahwinan
tahlil.Iaitu seseorang yang menggunakan akad perkahwinan dengan tujuan
menghalalkan suami kembali kepada isteri yang telah diceraikan talak tiga.
Ø Jarang membawa kemudaratan
1.
Gali
perigi kawasan jarang dilalui orang atau di dalam kebun milik sendiri. Hal
tersebut diharuskan kerana, ia bukan laluan awam.
2 .Melihat kepada wanita calon isteri. Ia diharuskan untuk lebih
mengenali bakal isteri.
3. Sesuatu yang jarang membawa kepada keburukan seperti menggali lubang
di tempat-tempat yang jarang dilalui oleh manusia.
Ø Banyak membawa kemudaratan tetapi
tidak sampai tahap ghalib.
1) Jual barang cara ansuran atau Bai’al-‘Inah. Iaitu
seseorang menjual komputer secara ansuran setahun dengan harga RM 2000.00.
Kemudian dia membeli balik computer yang dijualnya itu secara tunai sebelum
setahun dengan harga RM 1800.00.
2) Mahar mithali
atau menangguhkan bayaran mas kahwin. Menurut ulama mazhab Maliki, penangguhan
bayaran mas kahwin makruh hukumnya, sekalipun ada tempoh penangguhan yang jelas
dan pasti, seperti setahun atau 6 bulan. Mereka menghukumkan makruh, sama ada
ia dikhuatiri akan berlaku perkahwinan tanpa mas kahwin yang wajib
untuk isteri.
3) Sesuatu yang
berkemungkinan membawa kepada keburukan seperti menjual barang.
4) Secara bertangguh kerana boleh mendorong kepada riba.
Ulama yang berpegang
dengan saddu al-zarai sebagai salah satu sumber hukum dengan
berdasarkan kepada dalil nas, kaedah fiqh juga logik akal. Antaranya
sebagaimana berikut:
Ø Sumber
al-Quran
Firman Allah SWT
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًابِغَيْرِ عِلْم
Terjemahan : Dan janganlah kamu memaki
sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan
memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan.[9]
Berdasarkan ayat di atas, mencaci
tuhan atau sembahan agama lain adalah al-dhariah yang akan menimbulkan
sesuatu mafsadah yang dilarang, iaitu mencaci Allah.
Hal itu juga sesuai dengan
psikologi dan rasional, orang yang tuhannya dicaci besar kemungkinan akan
membalas mencaci Tuhan yang diyakini oleh orang sebelumnya mencaci tuhan
mereka.Firman Allah lagi yang
bermaksud
Terjemahan : Wahai
orang-orang beriman! Janganlah kamu katakana (kepada Muhammad): ‘Ra’ina’,
tetapi katakanlah: ‘Unzurna’, dan ‘Dengarlah’.[10]
Pernyataan Allah dalam ayat di
atas dapat difahami ada larangan terhadap sesuatu perbuatan kerana adanya
kebimbangan berlaku hal negatif. Perkataan ra’ina beerti : Sudilah
kiranya kamu memperhatikan kami. Semasa para sahabat menggunakan perkataan ini
terhadap Rasulullah SAW, orang Yahudi turut menggunakan perkataan tersebut
namun dengan niat dan maksud mengejek serta menghina baginda SAW.
Ø Logik
akal
Secara logiknya seseorang
membolehkan sesuatu perbuatan, maka semestinya dia juga membolehkan segala hal
yang akan membawa kepada hal tersebut. Sebaliknya, jika seseorang melarang
sesuatu perbuatan, maka mestinya dia juga melarang segala hal yang boleh
membawa kepada perbuatan tersebut.
Ø Fatwa
Ulama
Ulama mengelurakan hujah dan
berpegang dengan sumber ini atas alasan, tidak semua perbuatan manusia
berfaedah dan baik, begitu juga tidak semua perbuatan manusia tidak baik.
Namun begitu dalil Saddu
al-dhariah ini digunakan atas dasar menyekat keburukan serta berhati-hati.
Ini kerana ada perbuatan manusia itu yang awalnya baik dan untuk kebaikan,
namun kesudahannya membawa keburukan dan kerosakan, sama ada secara sengaja
atau tidak.Atas dasar ini terdapat beberapa perbuatan manusia yang diharamkan,
buktinya ialah:
i. Orang
Islam mengeluarkan senjata dan menjualkannya kepada usuh atau pemberontak yang
ingin menjatuhkan kerajaan Islam. Ini kerana perbuatan tersebut menyebabkan
musuh menyerang negara Islam, walaupun pada dasarnya penjualan itu demi
mendapatkan wang atau sumber ekonomi. Justeru, perbuatan sebegitu mestilah
dicegah dan ditutup pintu bahayanya.
ii. Orang
yang memberitahu atau menunjukkan tempat persembunyian orang baik yang
melarikan diri daripada orang zalim. Perbuatan itu menyebabkan akan membuka
jalan kearah kezaliman atau membunuh jiwa tidak berdosa. Oleh itu, perbuatan
dan kerosakan sebegitu mestilah dicegah dan ditutup.
iii. Tegahan menyorok dan monopoli barangan supaya harga melambung
waktu terdesak. Semua itu supaya tidak menyebabkan ketiadaan barangan yang
diperlukan di pasaran dan menyebabkan menindas pengguna.[11].
Saddu al-zarai adalah salah
satu sumber hukum yang daripada hukum zanni yang mana hukum zanni adalah
merupakan salah satu hukum yang tidak disepakati oleh para ulama’, di antara
hukum lain yang tidak disepakati oleh oleh para ulama’
ialah istihsan,masaleh al-mursalah, istishab, uruf dan
adat fatwa sahabat, dan juga syariat nabi-nabi terdahulu.[12]
Manakala disini membincangkan
berkaitan saddu al-zarai yang di mana saddu al-zarai adalah
merupakan salah satu hukum yang tidak disepakati oleh para ulama’. Kepentingan
hukum ini, iaitu saddu al-zarai bagi umat Islam adalah sangat penting
kerana hukum ini dapat menjauhkan setiap individu muslim terjerumus kepada
jalan kerosakan. Contoh bagi kepentingan saddu al-zarai ini ialah
menjual senjata ketika berlakunya persengketaan dan fitnah dalam kalangan umat
Islam.
Sepakat para ulama’ mengatakan
hukum perbuatan ini hendaklah ditegah kerana konsep saddu
al-zarai yang mengharuskan berhati-hati semampu mungkin demi menghindarkan
kerosakan. Selain itu, perbuatan ini adalah perbuatan yang jarang membawa
kerosakan iaitu perbuatan yang berkemungkinan mendatangkan kerosakan kecil atau
kebiasaanya tidak membawa ke arah maksiat tetapi membawa kepada kepentingan
atau maslahah. Contohnya, melihat calon isteri menanam anggur. Oleh itu
perbuatan jenis ini tidak mendatangkan kesan kerosakan. Jelasnya hukum bagi
perbuatan ini diharuskan kerana masih berada dalam batasan yang diizinkan
syara’.
ISU ISU
SEMASA BERKAITAN DAN BAGAIMANA KONSEP SADDU ZARA’I DIJADIKAN SUMBER DALAM
PENGELUARAN FATWA
v
MEMBOIKOT BARANGAN KELUARAN NEGARA YANG MEMERANGI ISLAM
Antara perbuatan
yang membawa kepada berlakunya saddu al-zarai ialah dengan memboikot
segala produk keluaran negara-negara yang memerangi Islam. Perbuatan membeli
barang yang diperlukan untuk kegunaan seharian adalah diharuskan. Namun
perbuatan yng pada asalnya diharuskan ini telah ditegah apabila seringkali ia
akan membawa kepada mafsadah melalui kesan buruk yang akan timbul sekiranya
perbuatan ini tidak dilakukan dengan cara yang berhikmah.
Diantara cara untuk membantu rakyat palestin menurut Yusuf Al-Qardhawi adalah memboikot
sepenuhnya barang-barang musuh. Karena setiap wang yang kita gunakan untuk membeli barang mereka, pada ujungnya akan
menjadi peluru yang menembus dada saudara-saudara dan anak-anak kita
dipalestin, oleh karena itu kita tidak oleh membantu musuh dengan memeli
barang-barang mereka. Karena hal tersebut termasuk bekerja sama dalam perbuatan
dosa dan kejahatan.pasalnya, membeli barang merekaberarti menambah kekuatan
mereka. Jika kita tidak mampu membantu mereka, maka kita wajib membuat lemah
musuh mereka, sedangkan jika untuk melemahkan musuh tersebut hanya bisa
dilakukan dengan memboikot barang-barang mereka, maka hal itu wajib dilakukan. Karena kewajiban
yang hanya bisa terlaksana dengan suatu hal, maka hal tersebut adalah wajib.[13]
v ISU PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH
Pandangan Tokoh Ulama Luar Negara Pandangan Wakil al-Azhar (Timbalan
Syeikh al-Azhar) dan Ketua Lajnah Dialog Antara Agama al-Azhar, Fadhilat
al-Syeikh Abdul Fattah ‘Allam Beliau berpendapat bahawa tindakan kerajaan
Malaysia menegah penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam adalah
tepat. Ini kerana kalimah Allah tidak boleh disamaertikan dengan kalimah Rabb
yang membawa makna Yang Mewujudkan. Sebagaimana maklum penganut bukan Islam
menamakan sebarang tuhan yang mereka sembah seperti batu, haiwan, matahari dan
lain-lain sebagai Allah. Hal ini sudah tentu amat tidak wajar sama sekali dan
menyalahi maksud kalimah Allah itu sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam
al-Qur’an dan alHadith.[14]
Pandangan
Penasihat Undang-undang Kementerian Kehakiman Arab Saudi, Syeikh Abdul Muhsin
al-‘Abikan Beliau berpendapat bahawa pendekatan Kerajaan Malaysia ini adalah
bertujuan untuk mengelakkan daripada penyalahgunaan nama ‘Allah’ melainkan
hanya kepada Yang Maha Pencipta (tuhan yang sebenar ). Ia kerana terdapat
agamaagama lain yang juga menggunakan kalimah Allah bagi agama mereka sedangkan
mereka adalah penyembah berhala, oleh itu nama ‘Allah’ tidak sepatutnya
digunakan bagi menggambarkan tuhan-tuhan yang selain-Nya.
Tokoh
Pergerakan Perlembagaan Islam (Islamic Constitutional Movement) Kuwait, Syeikh
Abdul Hamid al-Ballali Beliau menyokong penuh keputusan kerajaan Malaysia untuk
tidak membenarkan penganut bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai panggilan
bagi tuhan mereka. Beliau beralasan bahawa keputusan tersebut amat signifikan
bagi memelihara maksud istilah sebenar bagi kalimah Allah. Umat yang gagal
memelihara istilah-istilah agamanya adalah umat yang leka. Sedangkan Allah SWT
telah mengangkat umat ini sebagai sebaik-baik umat.
Menurutnya lagi umat Islam perlu sedar banyak istilah-istilah yang
berasal daripada Islam pada hari ini telah cuba dieksploitasi, disalahguna atau
dipesongkan maknanya oleh pihak tertentu. Ianya seperti istilah ‘syahid’ yang
juga digunapakai bagi penganut bukan Islam.Istilah ‘riba’ yang ditukarkan 21
Kenyataan ini dibuat oleh beliau ketika penulis menghadiri Kursus Pengendalian
Fatwa dan Pengurusan Dakwah dari Mei-Julai 2009. 22 Fail Cawangan Aqidah JAKIM.
13 kepada ‘faedah bank’.
Istilah ‘khamar’ yang ditukarkan kepada ‘minuman rohani’. Istilah
‘liwat’ yang ditukarkan kepada istilah ‘hubungan sesama jenis’. Persoalannya
adakah umat Islam sedar tentang fenomena ini sebagaimana kesedaran yang
dipamerkan oleh Kerajaan Malaysia?[15]
Keputusan Kerajaan Keputusan mesyuarat Kabinet
bertarikh 16 Mei 1986 juga telah memutuskan bahawa perkataan Allah adalah
termasuk antara kalimah-kalimah yang dilarang penggunaannya oleh mereka yang
bukan beragama Islam. Malah penggunaan kalimah Allah, Baitullah, Solat dan
Kaabah telah pun diwartakan hanya eksklusif buat umat Islam sahaja di bawah
Warta P.U (A) 15/82 dan pekeliling KKDN. S.59/3/6/A bertarikh 5 Disember 1986.
Manakala Jemaah Menteri yang bermesyuarat pada 3 Januari 2008, memutuskan untuk
mengekalkan larangan tersebut sebagaimana yang pernah diputuskan pada 18
Oktober dan 1 November 2016.
v ISU POKAEMON GO
Mufti Perak,
Tan Sri Harussani Zakaria menggesa semua negeri mengisytiharkan permainan siber
Pokemon Go dan Pokemon sebagai haram.
Menurutnya, tindakan itu perlu dibuat memandangkan permainan berkenaan dibimbangi mempunyai unsur perjudian selain mampu melalaikan masyarakat termasuk umat Islam.
“Perkara berkaitan pengharaman permainan ini saya ada ulas sejak minggu lepas lagi. Sebarang perkara yang melibatkan perjudian dan melalaikan, ia adalah haram.
“Bagi saya, pengharaman permainan ini perlu dibuat dan melibatkan semua negeri di Malaysia,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Beliau berkata, perkara yang sudah sedia haram juga tidak perlu dibincangkan di peringkat Jawatankuasa Fatwa Negeri sepertimana hukum ditetapkan terhadap arak.
“Tak perlu perbincangan sebab permainan itu sudah jelas haram dan bertentangan dengan Islam,” katanya.
Sebelum ini, Wilayah Persekutuan menjadi negeri pertama yang mengisytiharkan permainan siber Pokemon Go dan Pokemon sebagai haram.
Keputusan itu dibuat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan, Isnin lalu, selepas penelitian bersandarkan nas dan faktor maslahah serta kemudaratan yang boleh berlaku.
Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan pada 1 Ogos lalu memutuskan karakter Pokemon dan aplikasi permainan Pokemon Go tidak dibenarkan untuk umat Islam atas faktor ‘maslahah’ dan kemudaratan.
Menurutnya, tindakan itu perlu dibuat memandangkan permainan berkenaan dibimbangi mempunyai unsur perjudian selain mampu melalaikan masyarakat termasuk umat Islam.
“Perkara berkaitan pengharaman permainan ini saya ada ulas sejak minggu lepas lagi. Sebarang perkara yang melibatkan perjudian dan melalaikan, ia adalah haram.
“Bagi saya, pengharaman permainan ini perlu dibuat dan melibatkan semua negeri di Malaysia,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Beliau berkata, perkara yang sudah sedia haram juga tidak perlu dibincangkan di peringkat Jawatankuasa Fatwa Negeri sepertimana hukum ditetapkan terhadap arak.
“Tak perlu perbincangan sebab permainan itu sudah jelas haram dan bertentangan dengan Islam,” katanya.
Sebelum ini, Wilayah Persekutuan menjadi negeri pertama yang mengisytiharkan permainan siber Pokemon Go dan Pokemon sebagai haram.
Keputusan itu dibuat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan, Isnin lalu, selepas penelitian bersandarkan nas dan faktor maslahah serta kemudaratan yang boleh berlaku.
Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, mesyuarat Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan pada 1 Ogos lalu memutuskan karakter Pokemon dan aplikasi permainan Pokemon Go tidak dibenarkan untuk umat Islam atas faktor ‘maslahah’ dan kemudaratan.
Katanya, setelah meneliti pendapat para ulama dan fatwa yang dikeluarkan ada asasnya dan perlu dijauhkan permainan Pokemon Go dan Pokemon itu sendiri jika permainan ini memudaratkan.[16]
“Di samping itu, mengiakan kuasa dan dewa tertentu yang mempunyai kuasa dan ditambah boleh membawa kepada perjudian, maka kami berpendapat bahawa hujah dikemukakan tentang hukum bermain Pokemon sebagai haram, mempunyai asas kuat.
“Manakala Pokemon Go pula, berdasarkan kes-kes yang sudah berlaku seperti pengintipan pihak luar, pencerobohan ruang peribadi, faktor keselamatan serta kemalangan, kelalaian dan sebagainya,” katanya.
Zulkifli berkata, pihak jawatankuasa Mufti Wilayah Persekutuan mengesyorkan agar masyarakat memilih bentuk permainan yang mencergaskan minda, tidak melalaikan, serta tidak mempunyai usur khurafat.
Untuk rekod, setakat ini, Pokemon Go telah diharamkan di Arab Saudi.Isu ini juga berkaitan dengan maslahah saddu zara’i yang boleh memudaratkan manusia.
v ISU PEMBERIAN VAKSIN DAN IMUNISASI
Pertama: Badan Berautoriti Agama
1- Dar al-Ifta’ al-Misriyyah
Vaksin untuk menghalang
kecacatan anggota badan pada diri kanak-kanak adalah satu jenis dari rawatan
pencegahan dan ia merupakan suatu yang dituntut dari segi syarak. [17]
2- Union Of African
Muslim Sholars
Di
dalam sebuah artikel yang dikeluarkan oleh Kesatuan Ulama Islam Afrika, mereka
membuat suatu kenyataan seperti berikut: Adalah vaksin itu secara umumnya, dan
juga vaksin kepada anak-anak khususnya, untuk memelihara mereka daripada
penyakit-penyakit merupakan suatu kewajipan dalam agama bahkan ia suatu keperluan
insani.
3- Majma’ al-Feqh
al-Islami
Majma’
Fiqh Islami telahpun membuat satu deklarasi berkenaan isu vaksin yang
bertajuk “Penjelasan Untuk
Menggalakkan Vaksinasi Bagi Menghalang Kecacatan Anggota Pada Kanak-kanak”.
Dalam kenyataan panjang berserta tujuh poin penting, pihak Majmak telahpun
menyatakan akan keharusan vaksinasi terhadap kanak-kanak bagi mengelakkan
kecacatan pada tubuh badan mereka.
4- Muzakarah Fatwa Kebangsaan
Muzakarah
Fatwa Kebangsaan Kali Ke-107 berkenaan Hukum Penggunaan Vaksin Menactra
(sejenis vaksin bagi melindungi bayi berusia sembilan bulan) dengan sighah seperti
berikut :
·
Setelah meneliti fakta-fakta, hujah-hujah dan
pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa pada prinsipnya ulama
bersepakat bahawa makanan termasuk ubat-ubatan yang dibenarkan oleh Islam untuk
digunakan mestilah terdiri daripada bahan-bahan yang baik (toyyib) dan halal,
serta tidak mempunyai unsur-unsur yang mendatangkan mudharat kepada kesihatan
badan dan akal manusia.
·
Muzakarah juga mendapati bahawa dalam proses
penghasilan Vaksin Menactra ini, tiada sebarang komponen bahan mentah yang
mengandungi sumber haiwan atau bahan-bahan yang diragui dari aspek syarak
digunakan serta tiada perkongsian saluran pemprosesan dengan produk vaksin yang
tidak halal.
·
Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan
bahawa hukum penggunaan Vaksin Menactra adalah diharuskan.
Kedua: Tokoh Ulama Kontemporari
1- Syeikh Abdul Aziz Bin Abdullah Bin Baz
Ditanyakan
kepada Samahah al-Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz rahimahullah tentang
hukum berubat sebelum berlakunya sebarang penyakit seperti vaksin. Maka jawab
al-Syeikh:
Tidak
mengapa untuk melakukan rawatan apabila ditakuti berlakunya penyakit disebabkan
terdapatnya wabak atau faktor-faktor lain yang ditakuti berlakunya penyakit
disebabkannya. Maka tidak ada masalah untuk memberikan ubat atau rawatan bagi
menghalang sesuatu bala yang ditakuti berlaku. Ini berdasarkan sabda Nabi
S.A.W:
Maksudnya: Sesiapa yang berpagi-pagi
dengan tujuh biji kurma ‘ajwah, tidak akan memberi kemudharatan kepadanya pada
hari tersebut racun dan juga sihir.
Riwayat Muslim 2047
Hadis
ini daripada bab menghalangnya bala bencana sebelum ia berlaku. Maka
demikianlah apabila ditakuti berlakunya sesuatu penyakit lalu diberikan vaksin
untuk menghalang wabak yang berlaku di dalam sebuah negara ataupun di mana
sahaja maka tiada sebarang masalah pada hal tersebut.[18]
2- Al-Syeikh Dr. Ali Jumaah
Dr.
Ali Jumaah ditanyakan berkenaan hukum melakukan vaksin dengan tujuan menghalang
penyakit berlaku kepada tubuh badan kanak-kanak. Adakah ia dibenarkan ataupun
tidak ? Maka beliau menjawab:
Vaksin
untuk menghalang sebarang penyakit kepada kanak-kanak adalah suatu jenis dari
rawatan yang bersifat perlindungan dan ia merupakan sesuatu yang dituntut dari
segi syarak serta digesa oleh hukum-hakam syariah islamiah. Wajib ke atas kaum
muslimin untuk saling membantu dalam usaha memberikan vaksin kepada anak-anak
kecil mereka serta memelihara mereka dari penyakit-penyakit yang akan menimpa
sekiranya ia tidak dilakukan ke atas mereka[19].
3- Syeikh Sa’ad bin Naasir al-Syathri
Kata
beliau hafizahullah: Di antara permasalahan yang berkaitan dengan wabak-wabak
penyakit adalah: Hukum mengambil suntikan vaksin yang diberikan dengan tujuan
untuk mencegah daripada penyakit. Maka kami katakan:
Vaksin yang diberikan ini terdiri daripada:
Sesuatu
yang telah dikenalpasti kesannya berdasarkan penyelidikan dan ujikaji bahawa
ianya dapat mencegah penyakit dengan izin Allah. Perkara ini baginya
hukum-hakam rawatan bahkan ia satu jenis daripada jenis-jenis perubatan. Ini
kerana ia termasuk di dalam sabda Rasulullah S.A.W: “Berubatlah kalian”. Maka
ia juga turut mengambil hukum rawatan.
Kata
beliau lagi: “Yang
zahirnya, amalan ini (penggunaan vaksin) tidak ada masalah padanya. Bahkan ia
termasuk di dalam amalan qurbah (ibadah). Ini kerana masuknya
kemudaratan di dalam ini tidak menyebabkan mudharat yang lain bahkan ia membawa
kemaslahatan untuk mencegah individu yang diberikan vaksin ini dari sebarang
penyakit yang teruk. Inilah bukti bahawa ianya tidak dilarang”.
4- Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi
Dr.
Yusuf al-Qaradhawi telah ditanyakan di dalam rancangan Fatawa Mubasyirah berkenaan
hukum pemberian vaksin kepada anak-anak kecil dengan tujuan mencegah dari
penyakit antaranya anggota badan tidak berfungsi. Maka jawab beliau:
Ini
(mengambil vaksin) adalah suatu yang fardhu. Kerfadhuan yang bersifat agama
bahkan ia suatu kewajipan yang bersifat islami. Jika tidak dilakukan, anaknya
akan tertimpa bahaya. Aku pernah melihat seorang kanak-kanak yang sedang solat
tarawih bersama kami dan dia berjalan dengan menggunakan tongkat sedangkan dia
Masha Allah masih sihat. Bila ditanya dia menjawab: Tanyalah kepada si ayah.
Lalu kata si ayah: Kami abaikan memberi vaksin kepadanya semasa kecil lalu dia
ditimpa dengan anggota badan yang tidak berfungsi[20].
5- Syeikh Muhammad Bin Soleh al-Uthaimin
Syeikh
Ibn al-Uthaimin rahimahullah pernah menyebutkan bahawa adakah suntikan vaksin
untuk penyakit meningitis (keradangan pada selaput otak) dikira sebagai
menafikan konsep tawakkal ? Ini disebabkan sebahagian orang ada yang
berpendapat perbuatan tersebut haram kerana ia menafikan tawakkal. Lalu jawab
Syeikh:
Sesungguhnya
perbuatan ini (suntikan vaksin) termasuk daripada konsep tawakkal. Ini kerana
tawakkal adalah bersandar kepada Allah bersama-sama dengan mengambil
sebab-sebab tertentu. Oleh kerana itulah ketua bagi golongan yang bertawakkal
Muhammad S.A.W apabila pergi memerangi musuh baginda memakai perisai besi.
Inilah perbuatan mencegah dari sebarang keburukan. Menggunakan suntikan vaksin
ini termasuklah melakukan sebab-sebab bermanfaat yang Allah mengelakkan
keburukan dengannya.
6- Datuk Mohamad Shukri Mohamad, Mufti Negeri Kelantan
Kata
beliau: Islam mengharuskan penggunaan vaksin walaupun ia mengandungi bahan
terlarang jika tiada pilihan ubat-ubatan yang lebih baik. Kata beliau lagi:
Vaksin ini memang diharuskan oleh Islam kerana ia merupakan satu daripada al-Wiqoyah iaitu
satu (kaedah) penjagaan (kesihatan) dalam Islam.
Maqasid Syariah Dan Kaedah Feqh Dalam
Isu Vaksin
Di
antara maqasid yang
sangat diberikan penekanan di dalam Islam ialah hifz al-nafs (penjagaan
terhadap nyawa). Kita disyariatkan untuk menjaga dan memelihara nyawa dengan
usaha makan, minum, serta memberikan hukuman terhadap sesiapa yang melakukan
kejahatan padanya. Demikian Islam juga mengharamkan perbuatan menyebabkan nyawa
berada di dalam kebinasaan.
Di antara kaedah yang boleh digunapakai bagi isu vaksin ini
adalah:
Pertama: Dharurat itu mengharuskan
perkara-perkara yang terlarang.
Terdapat sebuah kaedah masyhur yang telah disebutkan oleh
para ulama feqh iaitu:
Maksudnya: Keadaan-keadaan dharurat
itu mengharuskan perkara-perkara yang terlarang.[21]
Contoh
bagi kaedah ini: Jika seseorang berada dalam keadaan tiada makanan disekitarnya
melainkan bangkai, maka dia dibenarkan untuk memakan makanan tersebut sekalipun
bangkai itu pada asal hukumnya adalah haram. Ini bagi mengelakkan kematian
dirinya disebabkan kelaparan.
Kedua: Keadaan dharurat itu ditentukan
mengikut kadarnya sahaja. Ini berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur.
Maksudnya: Dharurat itu ditentukan mengikut kadarnya sahaja.
Contoh
bagi kaedah di atas: Jika seseorang berada dalam keadaan tiada makanan
disekitarnya melainkan bangkai, maka dia dibenarkan untuk memakan makanan
tersebut sekalipun bangkai itu pada asal hukumnya adalah haram.
Maka
timbul persoalan sama ada bangkai tersebut boleh dimakan keseluruhannya ataupun
sekadar cukup untuk kelangsungan hidup ? Maka jawapannya adalah seperti yang
dinyatakan di dalam kaedah iaitu makan dengan kadar untuk menghilangkan
dharurat sahaja dan bukanlah lebih dari itu.
Apabila dikaitkan dengan isu vaksin, maka kita mengambil atau
menggunakannya dengan kadar yang perlu sahaja untuk mengatasi dharurat sahaja.
Ketiga: Apabila bertembung dua mafsadah atau
keburukan maka kita lakukan mafsadah yang lebih ringan kesannya. Ini
berdasarkan sebuah kaedah yang masyhur.
Maksudnya: Sesungguhnya mafsadah yang
paling ringan di antara dua mafsadah itu dilakukan dengan tujuan untuk mengelakkan
mafsadah yang lebih besar apabila tidak boleh untuk disepakati antara salah
satunya.[22]
Contoh
mudah yang boleh kita ambil berkaitan dengan penggunaan kaedah di atas dalam
hal perubatan adalah: Seorang doktor memberikan saranan kepada pesakitnya untuk
dipotong kakinya. Ini bertujuan supaya penyakit itu tidak merebak ke anggota
badan yang lain. Sekalipun perbuatan memotong kaki ini memberi mudharat kepada
pesakit, akan tetapi demi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar berlaku
maka kemudharatan yang lebih kecil dari itu perlu dilakukan.
Justeru,
dalam isu vaksinasi ini sekalipun terdapat kesan-kesan sampingan seperti
demam-demam kecil dan seumpamanya, maka ia adalah bertujuan untuk mengelakkan
kesan mudharat yang lebih besar jika ianya tidak diambil.
Imunisasi Penting Elak Risiko Dijangkiti
Penyakit
Kepentingan
imunisasi kanak-kanak menjadi isu hangat dalam kalangan masyarakat. Ada yang
melempar tuduhan bahawa imunisasi menyebabkan kematian. Keadaan ini menimbulkan
persepsi buruk orang ramai terhadap imunisasi. Ibubapa mempersoalkan
keselamatan imunisasi terhadap anak mereka.
Pendidikan
semula terhadap penerimaan dan kepentingan imunisasi dalam mengawal penyakit
perlu dijadikan keutamaan pihak berwajib. Imunisasi dibuktikan berkesan dalam
membasmi cacar (smallpox), polio, rubella, campak, dan penyakit berjangkit lain
dalam kalangan kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa.
Laporan
dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kira-kira dua hingga tiga
juta nyawa dapat diselamatkan dengan adanya imunisasi. Di Amerika Syarikat,
imunisasi mengurangkan kadar kematian, hilang keupayaan, dan kadar morbidity
akibat penyakit berjangkit berpunca daripada baktera dan virus tertentu.
Umumnya, imunisasi dapat mencegah penyakit berjangkit tertentu. Kegagalan
memberikan imunisasi mengikut masa yang telah dijadualkan akan meningkatkan
risiko mendapat penyakit berkenaan kepada kanak-kanak.
Kanak-kanak yang tidak
menerima imunisasi secara optimum mempunyai risiko lebih tinggi terhadap
kematian berbanding kanak-kanak yang menerima imunisasi. Di negara yang
mempunyai kadar imunisasi tinggi, kadar penyakit berjangkit adalah lebih
rendah.
Imunisasi tidak meningkatkan risiko
dijangkiti penyakit lain. Kajian yang dijalankan oleh Sanford, Kimmel, dan
rakan-rakan (2007) menunjukkan bahawa pengambilan vaksin tetanus, influenza,
dan hepatitis B dalam kalangan pesakit ‘multiple sclerosis’ tidak meningkatkan
risiko berulangnya penyakit berkenaan.
Kajian yang dilakukan Hviid, Stellfeld, dan rakan-rakan
(2004) melaporkan bahawa imunisasi bukan penyebab diabetes jenis satu[23].
KESIMPULAN
Saddu
al-zarai merupakan satu salah satu kaedah yang dibincangkan sebagai sumber
dalam penetapan bagi sesuatau hukum yang tidak dinyatakan secara jelas di dalam
al-Quran atau hadis. Dalam menetapkan saddu al-zarai sebagai sumber
hukum, ulama telah berselisih pendapat sama ada kaedah ini diterima
sebagai sumber hukum atau tidak.
Antara
ulama yang menerima saddu al-zarai sebagai sumber
hukum adalah ulama dari mazhab Maliki dan Hanbali, manakala ulama
yang tidak menerima saddu al-zarai dari mazhab Syafie dan Zahiri.
Setiap pandangan yang dikemukakan oleh para ulama dalam menetapkan saddu
al-zarai sebagai sumber hukum atau tidak adalah bedasarkan alasan serta kehujahan
yang tesendiri
RUJUKAN
1.Abd
Latif Muda dan Rosmawati.2002.Usul Fiqh dan Kaedah Fiqh.Kuala Lumpur.Pustaka
Salam Sdn Bhd.
2. Abdul Halim
E-Muhammady 1993 Perkembangan Undang-Undang Islam. Kuala
Lumpur. Angkatan Belia Islam Malaysia.3. Mohammad bin Arifin, Mohammad Zain bin Yahya, Afendi bin Said 2002 Pendidikan Syariah Islamiah. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.
4 Sahariah Hj Ismail.2014.Perbahasan Usul Fiqh.Akademi Pengajian Islam.
5. Yusuf Ar-Qardhawi.2002.Fatwa-Fatwa Kontemporer
Jilid 2.Gema Press
6. Al-Asybaah wal-Nazhoir,Ibn Nujaim .7.Al-Asybah wal-Nazhoir,al Subki.
8.Tafsir Al-Quran.2014.Karya Bestari
The best free casino site & games
BalasPadamWith over 100 casino sites to choose from, what is the most popular luckyclub.live bonus and welcome bonus you can play? At Lucky Club, you can find out! Rating: 4 · Review by LuckyClub.live